FANDOM

Apratur Speklan - wokalista i gitarzysta De Skapiaczy przez całe istnienie zespołu

BiografiaEdytuj

Apratur Speklan urodził się 12 lipca 1938 roku w Spaglewowie jako syn Ratema (1906-1981), profesjonalnego boksera i jego drugiej żony Gadwony (1917-2009). 

Grać na gitarze zaczął w wieku 4 lat, ale dopiero po skończeniu II wojny spamowej serio się za nią wziął, ponieważ ojciec nie popierał pasji syna i chciał zrobić z niego "prawdziwego mężczyznę".

W 1945 poszedł do Szkoły Podstawowej nr. 4, ale dwa lata później musiał przerwać naukę z powodu I wojny spamowej.  Przez te 5 lat był uczony w domu

W 1952 wrócił do szkoły, a w 1954 poszedł do Technikum nr. 1, gdzie poznał Spaniuna Witkowskiego. Obaj zaprzyjaźnili się i założyli krótko-żyjący zespół szkolny.

W 1955 dwójka poznała młodszego o rok perkusistę Leopolda Mackiewicza i trio założyło zespół De Skapiacze, do którego wkrótce doszedł 15-letni Jarosław Spaniuk.

Przez pierwsze 2 lata istnienia De Skapiacze grali lokalnie i wyrobili sobie dobrą reputację w mieście. W 1957 do zespołu zgłosiło się wydawnictwo Popde Spam, zainteresowane współpracą z młodymi muzykami. Ci zgodzili się i w listopadzie wydany został album "Jazda na rowerze", który przebijał rekordy sprzedaży i włączył nowy zespół do wielkiej wojny rockowej lat 50.

Krótko po wydaniu pierwszej płyty, już w lipcu następnego roku została wydana druga i poraz kolejny przebijała sprzedaże i przysporzyła zespołowi statuetkę najlepszego zespołu rockowego Spamo Wiki.

Do trzeciego albumu zespół przygotował się inaczej, chcąc stawiać na bardziej intensywne i ostre rytmy. Taka płyta została wydana w sierpniu 1960 o nazwie "Jak żyletka" i zachwyciła największych krytyków muzycznych. Popularność De Skapiaczy była tak wielka, że w tym samym roku odwiedzili oni pałac liderski i spotkali się z władcą Spamakenem Spameno.

Gdy II wojna spamowa zaczęła się w 1961, zespół pracował nad kolejnym albumem. Prace zostały przerwane jednak kiedy Jarosław Spaniuk wstąpił do armii by bronić Spamo Wiki. De Spakiacze nadal jednak grali w trójkę w barach w swojej strefie neutralnej

W czerwcu 1963 Spamomieninowo zostało ponownie zbombardowane, a Apratur razem z resztą De Skapiaczy zginął. Spaniuk na szczęście przeżył wojnę, po czym założył heavymetalowy zespół Ekipa Pierwiastków, który inspirował spamowikijskich muzyków przez następne lata. Upewnił się także, że ludzie pamiętają o jego pierwszych kolegach i w latach 1990-1995 wydał pięć krążków z niewydanymi utworami grupy.

Życie prywatneEdytuj

W 1961 ożenił się z Peslettą Kamek (1938-2015), a w następnym roku urodził im się syn Bronisław (zm. 1999), znany jako założyciel thrash metalowego zespołu Pracownia Kowala.

Miał czworo rodzeństwa: starszą siostrę przyrodnią Spamuzdzę (1929-2005) oraz młodszych Spamwasa (1940-2018) Tantala (1944-2018) i Gawospuma (1948-2018)