FANDOM

Elo Spameks, prawdziwe imię Leopold Spameksowski - spamowikijski raper, który spopularyzował gatunek w Spamo Wiki. Najpopularniejszy raper państwa w latach 90.

BiografiaEdytuj

Leopold Spameksowski urodził się 5 marca 1969 roku w Spamnowsku jako syn Leonarda (1946-2007) i Splakeniny (1946-2012). We wczesnym okresie życia nie robił dużo

W 1976 został zapisany do Szkoły Podstawowej nr. 5 i bardzo dobrze się w niej uczył. Trzy razy pod rząd dostał nawet czerwony pasek

W 1982 poszedł do Międzynazjum im. Minda Spomena i to tam wytworzył zainteresowanie muzyką rapową (wcześniej słuchał rocka i popu), kiedy w 1984 poszedł z dziewczyną, która mu się podobała do klubu hip-hopowego. Od tej pory słuchał w większości tylko rapu. Z  powodu częstych odwiedzin w klubie jego oceny się zaniżyły mocno

Ale frustrował go brak zainteresowania tą muzyką w Spamo Wiki, więc w 1987, postanowił wziąć w sprawy w swoje ręce i pracować nad swoimi własnymi kawałkami. Przyjął pseudonim artystyczny Elo Spameks i zaczął pracę

W maju 1988 wydał niezależnie swój pierwszy album, "Ziomkowie Spamnowska", który był popularny w jego rodzimym mieście i okolicach, ale na całe państwo szumu nie zrobił

Dwa miesiące później Leopold został aresztowany za sikanie na samochody po pijaku i spędził 3 miesiące w areszcie

Kiedy w październiku wyszedł, wziął się do pracy nad następnym albumem, którego produkcja się przeciągała trochę. W kwietniu 1989 do pomocy wziął kolegę z klubu hiphowowego Janka ps. Plabiusz

W lutym 1990 Elo Spameks wydał swój drugi album, "Nie zawsze ja", który ruszył jego karierę z miejsca i sprzedawał się lepiej niż jakakolwiek inna płyta rapowa wydana wcześniej. Najpopularniejszy raper Spamo w tym czasie, Bitgas wyczuł niebezpieczeństwo, więc wyzwał Spameksa na na serię dissów z państwową statuetką najlepszego rapera Spamo Wiki na szali

Po kilku dużych bitwach rapowych pomiędzy Elo Spameksem a Bitgasem "korona" przeszła w grudniu do tego pierwszego, jednak rywalizacja dwójki trwała przez całe lata 90.

Spameks był źródłem wielu kontrowersji, bo pismaki oskarżali go o "zachęcanie dzieci do zostania przęstepcami" i o "demoralizację społeczeństwa". Raper był znany z libacji w swojej willi zakupionej w 1995 i policja często go odwiedziała

Przez większość roku 1991 Spameksa nie było na scenie, ponieważ urodził mu się syn.

W 1992 wrócił i natychmiast wskoczył do top 1. W tym samym roku wdał się też w rywalizację z Seuszem, który był w top 3. Przez cały rok Spameks, Bitgas i Seusz mieli ze sobą różne bitwy rapowe, ale statuetka poszła ostatecznie do Leopolda.

Na początku 1993 do sławy doszedł Pezol, który w krótkim czasie pokonał kilku największych raperów tego czasu. W czerwcu młody raper wszedł do top 3 i zagroził Spameksowi i Bitgasowi, że "są następni". Spameks chętnie przyjął propozycję Pezola na bitwę, ponieważ zawsze szukał dobrej rywalizacji.

14 lipca 1993 odbyła się bitwa Spameks vs Pezol, której żaden z nich nie wygrał. Przez resztę roku obaj razem z Bitgasem zmieniali ciągle miejsca w topowej trójce i rywalizacja była zacięta.

W listopadzie ogłoszono potrójną bitwę rapową Spameks vs Bitgas vs Pezol, która odbyła się 1 grudnia. Po kilku godzinach dissów zwycięzcą ogłoszono Spameksowskiego, który zdobył także statuetkę.

W roku 1994 nie było aż tak ciekawie, ponieważ top 5 wyglądała tak samo. Bitgas jednak zaczął zdobywać przewagę nad swoim arcywrogiem i po pokonaniu go w bitwie w październiku wygrał statuetkę. Po tym jednak Spameks znowu wrócił na pierwsze miejsce.

Na początku 1995 sytuacja na scenie drastycznie się zmieniła, kiedy do top 5 weszli Wikłak oraz Kazes, rozpoczynając falę nowej krwi. Spameks, podobnie jak Bitgas i Dary zdołali utrzymać swoje pozycje w rankingach, ale Wikłak był bardzo zdeterminowany by zmierzyć się z najpopularniejszym hip-hopowcem kraju.

W czerwcu Wikłak wszedł na drugie miejsce, a w sierpniu Spameks odbył z nim pierwszą bitwę, która podobnie jak 2 lata temu skończyła się remisem. We wrześniu three way, do którego dołączył Bitgas wygrał Wikłak, który zaczął obrażać i ośmiewać Spameksa. On, mimo że na ogół spokojny był rozwścieczony takim brakiem szacunku i zażądał od Komitetu Muzyki Państwowej rewanżu pomiędzy nimi dwoma. Komitet się zgodził i bitwa miała odbyć się 2 miesiące później.

W listopadzie ostateczna walka się rozpoczęła i Spameks rozwalił Wikłaka, a pod koniec roku zdobył już swoją czwartą statuetkę, pokazując kto tu jest królem.

W 1996 sytuacja się ustabilizowała i było całkiem spokojnie, a w lato Spameks dał darmową reklamę albumowi debiutującego El Spamero, który dzięki temu wskoczył w popularności. W sierpniu na drugie miejsce wszedł Kazes razem z Lidią i także wygrali statuetkę, choć nie udało mu się zdetronizować Spameksa.

W 1997 była podobnie, ale wzrost El Spamero był coraz większy, do takiego stopnia że w krótkim czasie pokonał kilku najpopularniejszych raperów, w tym Leopolda i zdobył także statuetkę.

W 1998 rywalizacja Spameksa z El Spamero nabrała większej głębi, kiedy w końcu została uznana. Spamero zrobił bardzo dużo by wygrać, ponieważ wydał aż 2 albumy. Mieli też bardzo dużo bitw, choć tym razem Bitgas nie interweniował. Każdy zastanawiał się, do kogo pójdzie statuetka, a wśród fanów utworzyły się obozy, oba kibicujące komu innemu.

W końcu kiedy nadszedł grudzień, jury zaczęło rozważać, komu przyznać laur. Po kilkunastu dniach myślenia odbyła się gala nadawania statuetek, a ta z rapu poszła do.... Spameksa! Rozwścieczyło to Spamero, który krótko po wręczeniu swojemu rywalowi statuetki sam podszedł do mikrofonu i zaczął go dissować, mówiąc że zaszczyt należy do niego. Rozpoczęło to wielką kontrowersję i burzę na scenie, ponieważ jedni uznawali że to dziecinne zachowanie, a drudzy uważali że Spamero ma rację. 

3 stycznia 1999 El Spamero wyzwał Spameksa na rewanż, obiecując że tym razem to on zwycięży. Zanim Leopold w ogóle mógł odpowiedzieć, do tego wszystkiego wtrącił się Bitgas, żądając three-wayu. 5 stycznia Spameks zgodził się na wyzwanie Spamero i kolejna duża rywalizacja się rozpoczęła.

Przez następne kilka miesięcy cała trójka miała wiele długich bitw, ale w połowie roku na emeryturę odszedł Bitgas, kiedy powiedział w wywiadzie "A ch** z tym, odchodzę". Na polu pozostawiło to tylko Spameksa i Spamero.

Po kolejnych bitwach, w końcu odbyło się rozdanie nagród i tym razem zwyciężył Spamero, który następnie wygłosił egoistyczną mowę, obnażającą jego cynizm. Elo jednak utrzymał swoją pozycję w rankingach, bo po prostu był tak lubiany.

2000 był o wiele bardziej spokojny, ale tym samym roku popularność rapu spadła drastycznie, do czego mógł bądź nie przyczynić się metal Żelaznego Spamu.  Spameks mało był na scenie ponieważ urodził się mu kolejny syn i także pomimo statusu ikony odczuł skutki spadku swojego gatunku z rankingów.

W 2001 zobaczył, że w Szkoła Wiki ten gatunek stał się bardzo popularny to wyjechał tam grać. Osiadł w Wacławiu i zapisał się do wydawnictwa VML.

W Szkoła osiągnął niezły sukces, i nawet kilka razy grał z szkoławikijskimi artystami jak Godu czy JPW. Największy rozgłos przyniósł mu wydany w marcu 2002 album "Nie znacie jeszcze", który przez krótki czas był tuż za największymi w rankingach

Po kilku latach jednak stęsknił się za ojczyzną i w styczniu 2005 wrócił na Spamo. El Spamero, który obraził Spameksa kiedy wyleciał i także przez kilka lat był najpopularniejszym raperem kraju postanowił uratować swoją sytuację po tym, jak zaledwie miesiąc wcześniej został pokonany przez młodego OL Kaza, znowu chcąc ośmieszyć Leopolda, ale ten był przygotowany i freestylem zniszczył rapera. Następnie założył własne wydawnictwo, "Elo Rap Records", które miało pomóc debiutantom łatwiej dostać się na scenę

Także i sam Spameksowski był często na scenie i miał nawet kilka beefów z młodzikami, którzy chcieli mu podskoczyć. Wszystkie wygrał

W 2007 zmarł jego ojciec

W 2009 na scenę wszedł jego najstarszy syn Łukasz pod pseudonimem PD Tron, a następnie stał się najpopularniejszym raperem Spamo lat 10.

W 2012 zmarła jego matka

W 2015 dał sobie spokój z tworzeniem i graniem muzyki i poświęcił się całkowicie zarządzaniu wydawnictwem

31 sierpnia 2018 Spamo Wiki zostało zniszczone, a Elo Spameks był jedną z ofiar ataku. Na szczęście jego dzieci były w tym czasie na Spamowanko i nadal tam żyją.

Życie prywatneEdytuj

W 1991 poślubił Spamnulę Tyryńską (1969-2018), z którą miał trójkę dzieci - synów Łukasza (ur. 1991) i Spemomira (ur. 2000) oraz córkę Zofię (ur. 2005).

Miał starszego brata - inżyniera Krzyspama (1967-2018)