FANDOM

Kazes, prawdziwe imię Rafał Spamiś - spamowikijski raper, jeden z popularniejszych w latach 90. i 00.

BiografiaEdytuj

Rafał Spamiś urodził się 11 kwietnia 1974 roku, jako syn Spamokrawa (1944-2017) i Agnety (1949-2018). Jego ojciec był archeologiem, a Rafałek ze swoimi starszymi braćmi chciał pójść w jego ślady

W latach 1981-1993 chodził do następujących szkół: Szkoła Podstawowa nr. 1 (1981-1987), Międzynazjum im. Ofiar Rzezi Wietyńskiej (1987-1990) i Maoliceum nr. 4 (1990-1993), gdzie to skończył maturę z wyróżnieniem.

W 1993 poszedł na studia archeologiczne, ale został z nich wykopany w następnym roku kiedy przyłapano go palącego marihuanę. Ojciec Rafała zapłacił profesorom by nie zgłaszali sprawy na policję, ale następnie sam wyrzucił swojego syna z domu.

Po spędzeniu kilku dni pod mostem, Rafała przygarnęła do siebie jego koleżanka ze studiów i początkująca DJka Lidia. Następnie zaproponowała mu zaczęcie kariery w branży muzycznej, mimo że Spamiś nigdy nie uważał siebie za dobrego piosenkarza. Po kilku coverach Elo Spameksa jednak przekonał się o tym i postanowił zostać raperem. Przyjął pseudonim Kazes, od boga mitologii Spammingy Wiki.

Pierwsza płyta Kazesa i Lidii została wydana w marcu 1995 pt. "Niech się zacznie impra". Do znaczącego sukcesu albumu przyczynił się marketing w internecie prowadzony przez Lidię, z bardzo kreatywnymi reklamami

Po wejściu w mainstream, duo po kilku bitwach rapowych (z tym jedną wygraną z Elo Spameksem) weszło w top 5 najpopularniejszych raperów kraju pod koniec roku.

Dzięki Lidii Kazes wyszedł z uzależnienia od narkotyków i oboje zakochali się w sobie.

W maju 1996 Kazes i Lidia wydali swój drugi album, "Przepraszamy za hałas", a po pokonaniu Bitgasa w sierpniu tego samego roku na chwilę weszli na 2 miejsce w popularności i do tego dostali pod koniec roku statuetkę najlepszych raperów kraju.

W 1997 dwójka poszła na roczną przerwę, by mieć czas na organizację ślubu.

W kwietniu 1998 para wróciła na scenę z nowym albumem "Jedziemy z tym koksem!", ale w  tym samym roku spadła to top 10

W 1999 Kazes i Lidia wydali album pt. "Klawo tam jest", który wzbudził kontrowersje z powodu marketingu płyty, polegającej na oszukiwaniu ludzi którzy wchodząc na tabelę z nazwą albumu na stronie internetowej zespołu w dostanie wirusa komputerowego. Para szybko usunęła nieprawdziwą informację, a płyta sprzedawała się bardzo dobrze.

Zaczynając rok 2000, popularność rapu spadała ze względu na hard rock Żelaznego Spamu, a El Spamero do tego przyniósł gatunkowi złą reputację chcąc bojkotować rock i metal. Uderzyło to w Kazesa i Lidię, których album "Nie umiem się nie bawić" sprzedawał się znacznie gorzej od ich poprzednich

W 2001 Elo Spameks wyjechał na Szkoła Wiki rozwijać swoją karierę, a na scenie rapowej kraju triumfował od tego czasu El Spamero. Kazes i Lidia próbowali zrzucić cynicznego rapera z jego tronu, ale nie udało im się i Spamero wygrał dwa razy statuetkę najlepszego rapera państwa.

Ale w późnym 2003 przyszła nadzieja kiedy para znalazła młodego rapera pseudonimem OL Kaz. Para zapewniła Kazowi darmową reklamę i w 2004 młodzik pokonał El Spamero w wojnie o statuetkę.

W styczniu 2005 na Spamo wrócił Spameks i założył wydawnictwo Elo Rap Records. Kazes i Lidia zapisali się do niego, mimo że nie byli już młodzikami i przez następne 10 lat życia wydawali albumy

W 2015 trwała na Spamo Wojna o Biurokratę, a Kazes z rodziną wyprowadził się na Muzyka Wiki.

W 2019 razem z żoną poszedł na emeryturę i obecnie fajnie mu się żyje, choć smutno mu z powodu zniszczenia Spamo.

Życie prywatneEdytuj

W 1997 poślubił Lidię Tłopas (ur. 1974), z którą ma córkę Paulinę (ur. 1998)

Miał dwóch starszych braci: Artura (1970-2018) i Franka (1972-2018). Obaj z nich zostali archeologami.