FANDOM

Norman Waks - spamowikijski muzyk oraz wokalista Ekipy Pierwiastków

BiografiaEdytuj

Norman Waks urodził się 5 października 1947 roku w Spamomieninowie jako syn Janosza (1919-1963) i Toleany (1921-1998).

W 1954 poszedł do Szkoły Podstawowej nr. 17, a w 1958 zaczął uczyć się gry na gitarze zainspirowany De Skapiaczami.

W 1960 poszedł do Międzynazjum nr. 6 i w tym samym roku skomponował swój pierwszy utwór, ośmieszający jego kolegę z klasy Melwina.

W 1961 zaczęła się II wojna spamowa, a krótko po ustanowieniu stref neutralnych Norman z rodziną zostali do jednej z nich przeniesieni

W 1963 poszedł do Maoliceum nr. 7

W tym samym roku jego ojciec zginął w bombardowaniu Spamomieninowa

W 1964 założył ze swoimi kolegami Danem, Pawłem i Spamkerem zespół wczesno-metalowy "Ptaki Wolności", który rozwijał brzmienia z ostatniego albumu De Skapiaczy. 

W 1965 Ptaki Wolności zgłosiły się do nowozałożonego Spamowego Rocka!, ale rok później Norman odszedł z grupy i (jak myślał) muzyki kiedy powiedziano mu, że trzymanie gitary ma zły wpływ na jego postawę.

W 1967 wojna w końcu się skończyła, a Jarosław Spaniuk, jedyny żyjący członek De Skapiaczy wrócił do domu z wielkimi planami na kontynuowanie swojej kariery. Chcąc naprawdę rozbudować metalową muzykę, zaczął poszukiwać ambitnych muzyków ze stolicy i takim sposobem poznał Normana, którego przekonał do kontynuowania kariery i zaproponował mu rolę wokalisty w nowym zespole. Waks się zgodził

W krótkim czasie, do zespołu dołączyli także Debiusz Colski jako gitarzysta, Zdzisław Spumenski jako basista oraz Spawłomir Idko jako perkusista. Skompletowana Ekipa Pierwiastków, bo taką nazwę nadano zespołowi zgłosiła się do Spamowego Rocka! i zaczęła pracę nad swoim debiutowym albumem.

Po 2 latach w 1969 wydany został debiutowy album Ekipy Pierwiastków "Metale szlachetne", który nie osiągnął mainstreamowej popularności, ponieważ ludzie pamiętali wojnę i chcieli czegoś radośniejszego. W podziemiu jednak płyta osiągnęła szalony sukces i każdy cieszył się z powrotu Spaniuka.

Ekipa dała sobie kolejną szansę na spopularyzowanie metalu w Spamo Wiki a idealna okazja nadała się kiedy lider Spamaken Spameno został zamordowany, a w kraju zapanował komunizm. Zespół postanowił bazować swoje nowe piosenki na buncie przeciwko nowemu ustrojowi, co zaowocowało albumem "To nie mój spam" wydanym w lutym 1971. Płyta osiągnęła ogólnokrajową popularność i była startem popularności heavymetalu w państwie. 

Pod koniec roku Ekipa wygrała swoją pierwszą statuetkę najlepszego zespołu rockowego Spamo Wiki

W 1972 podczas koncertu poznał swoją przyszłą żonę, Kamilę Spalew. 

W 1973 zespół wydał album Biznes z otchłani, który sprzedawał się szalenie i przysporzył Ekipie kolejną statuetkę.

W 1975 Ekipa zagrała pierwszy koncert z serii SMTV Klasycznie na odpowiedź, że elektryczne gitary i metal rujnuje starą dobrą muzykę

W tym samym roku Zdzisław Spumenski został wyrzucony z grupy za alkoholizm. Jego miejsce zajął Roman Połowa.

W latach 1976-1999 EP wydała 12 albumów, utrzymując swoją popularność i zdobyła jeszcze 4 statuetki: W 1977, 1978, 1980 i 1982. Była także bardzo bliska wygranej w 1983 i 1990, z czego w tym drugim przypadku wygrana grunge'owego zespołu Cheddar oficjalnie przełamała linię obrony metalu w wielkiej inwazji alt-rocka.

W 1992 miał wypadek samochodowy i przez jakiś czas koncertował na wózku

W 2000 miała miejsce kontrowersja kiedy jego syn został ojcem w wieku 15 lat. Norman był opiekunem prawnym wnuka przez pierwsze 5 lat jego życia.

W 2002 Jarosław Spaniuk przeszedł na emeryturę z powodu problemów zdrowotnych, a pozostali członkowie Ekipy Pierwiastków w solidarności z nim rozwiązali zespół.

W 2013 Spaniuk zmarł, a Ekipa na jego cześć urządziła koncert.

31 sierpnia 2018 miał miejsce atak na Spamo Wiki, a Norman razem z resztą członków Ekipy Pierwiastków zginął w nim.

Życie prywatneEdytuj

W 1972 podczas koncertu poznał Kamilę Spalew (1955-2018), którą po koncercie próbował poderwać udając że dusi się batonem. Kamila nie była zaczarowana takim słabym podrywem i uciekła od niego. Spotkali się jednak drugi raz 2 miesiące później , a na początku 1973 oficjalnie zostali parą. Ich ślub miał miejsce w 1975. Mieli piątkę dzieci - Anitę (1976-2018), Bogusłewa (1979-2018), Henryspa (1983-2018), Pełasa (ur. 1985) i Maję (ur. 1991). Pełas w 2005 wyjechał na GTA Wiki, a Maja w 2014 na K-Pop wiki.

Miał młodszą siostrę - Warię (1954-2018).